lørdag den 25. august 2012

Der skete det, der ikke måtte ske ...! - En neurotikers bekendelser.

Har haft verdens værste døgn - i går that is. Startede allerede kort efter midnat, hvor der pludselig lød et skræmmende skrig udenfor stuevinduet. Lød nærmest som Myrledyret. Fór op af sofaen og løb ud, hvor et lille styks Supaya sad med store runde øjne og diverse buskads i den hvide pels. What the fuck?!? Hvordan fanden i helvede er hun smuttet ud?! Og det endnu større spørgsmål: Hvorfor gik hun ikke ind ad kattelemmen? Nu har vi i et halvt år øvet med hende; haft hende ude i snor i haven og på terrassen, så hun kender området, i tilfælde af, at ovennævnte skulle ske. Og derefter smække hende ind ad kattelemmen, så hun ved, hvad den er til. Sluttet af med godbid, så hun forbinder kattelem med noget positivt. Og hun har da også forstået princippet: I hvert fald skraber hun på lemmen og skriger, når Sipzap er ude (kattelemmen står låst, så man kun kan komme ind og ikke ud).

Hun må være smuttet, mens jeg havde vinduet i stuen åbent. Sad ellers, så jeg ikke kunne undgå at bemærke, hvis nogen skulle hoppe op. Har jeg sovet? Er jeg gået ud for at tisse og har glemt det? Er jeg blevet dement?

Hun må have været ude mindst seks timer! Syntes godt nok, her var så stille ... På et tidspunkt i løbet af aftenen lød der et sært brag fra taget. Som om en kæmperotte var faldet ned fra himlen. Har siden da haft diverse fantasier om Myrledyret som rotten (mors lille Ratatouille!), der er drattet ned fra et træ og ramt taget. Eller er kravlet derop i forsøget på at kure ned til vinduet og komme ind samme vej, som hun kom ud.

Har den sorteste samvittighed! Og føler mig som ravnemor. Kunne ikke sove pga. bebrejdende tanker. Havde endnu ikke lukket et øje klokken fire. Skulle op halv otte, ringe til læge for svar på urinprøve, til dyrlæge og bestille penicillin til Samsara med bronkitis og videre til Rønne, hvor der var havevareudsalg. Først på sommeren kiggede vi på en dobbelt solvogn, da vores gamle plastikvrag knækkede under snemængden i vinters (der var ikke lige plads til at få dem på loftet, så et styks evnesvag her tænkte, at de nok ikke tog skade af en vinter ... bumbum! Remember last year, mrs. Line?). Endte med at stille vækkeuret to timer frem og håbede, jeg ville være frisk nok.

Vågnede klokken halv ti, så træt at jeg var skeløje og ikke kunne huske mit eget navn. Måtte nærmest sætte tændstikker fast for at holde øjenlåg oppe. Fik ringet til lægen. Givtig samtale! (Sagt på den stærkt sarkastiske måde). "Sig mig, Line, får du penicillin?" Øh nej - hvorfor skulle jeg så aflevere en prøve? Duh! Hun lød i høj grad som én, der mistænkte mig for at opbevare apotek i lommerne. Hvorfor bliver jeg altid spurgt om det, når jeg er i kontakt med lægen? Bare fordi ens far er pensioneret apoteker ... tror de, han stadig har adgang til apotekets lager efter pension? Lagernøgle i stedet for gyldent håndtryk? Følte mig lusket ... som én der bliver taget i spritkørsel og prøver at bortforklare brandert ved at jeg 'bare' er lidt bagstiv. Føler mig altid skyldig, når folk spørger mig om noget - også selvom jeg intet har gjort. Får lyst til at bryde sammen og tilstå: "Ja, hr. politibetjent. Jeg spiste et stykke fyldt chokolade ... for tre år siden! Og jeg drømmer nogle gange våde drømme". Kunne slet ikke koncentrere mig om resten hun sagde. Også fordi jeg sad og spekulerede på, hvorfor de tror det? Lugter min urin specielt anderledes end andres? Og er det farligt? Fejler jeg i virkeligheden noget vildt eksotisk, de ikke kan finde ud af? (Har jeg nævnt, jeg er lettere neurotisk?). Fik dog fat i, at der var vækst i prøven, men 'ikke så meget.' Og at mit immunforsvar burde kunne slå det ned. Aaaaaaaghediaaaaargh! Hvor mange gange har vi ikke haft den diskussion?! Jeg HAR intet immunforsvar! Ville ønske, jeg virkelig havde lagernøgle. Så ville jeg aldrig mere gå til lægen. Har lige siden følt, jeg pissede glasskår. Ved nu ikke, om det er bakterier, der er boltrer sig lystigt i mit indre, eller neurotiske hjerne i selvsving. Jeg fik engang at vide af en psykolog, at det med at være neurotisk og lettere paranoid egentlig tydede på stort ego: At man tror, man er så interessant, at alle gider tale om én bag ens ryg. Det er muligt, damen havde ret. Der er vel en grund til, at en af de etiketter, der har flest indslag er 'mig'. Men jeg forestillede mig nu alligevel alle lægehusets sekretærer sidde og vælte sig lystigt i min sygdomshistorie over frokosten.

Ej, er simpelthen nødt til at lade denne hænge som en amerikansk cliffhanger og fortsætte senere. MÅ i seng igen og have søvn. Ser dobbelt og føler mig som badedyr, hvor luften er sivet ud. Kan. Ikke. Holde. Øjne. Åbne.

Udbryderkongen!

6 kommentarer:

  1. Iih altså, hvor den minder mig om Duchess(:

    Jeg får let dårlig samvigtighed omkring dyrene.
    Og hader den følelse.
    Nogle af de ting, du skriver, minder lidt om mig selv, fx med om du fejler noget eksotisk, de ikke kan finde ud af.
    Jeg er virkelig hypokonder, og jeg tror altid, jeg fejler et eller andet.

    www.dyreglad-pige.blogspot.com

    SvarSlet
    Svar
    1. Sjovt, vi var også ved at kalde Myrledyret Duchess (It always comes back to Disney! :)). Men da jeg så stod med hende i armene, føltes hun mere som en 'Supaya' (opkaldt efter hovedpersonen i romanen 'Shamanens datter'). Da vi skulle hente hende på internatet, kom der en ung kvinde med sin datter (ca. 4-5 år). Kvinden udbrød: "Neeeej, er det jer, der har adopteret hende? Hende ville vi også have haft!". De havde adopteret en lille sort kat. "Han skal hedde Lille Myr," sagde datteren læspende. Det var så sødt. Så vi gik hele tiden derhjemme og sagde: "Selvom hun ikke hedder Lille Myr." Med tiden blev hun så kaldt Lille Myr. Indtil jeg en dag kom til at udtale det 'Myrl'. Siden da har hun været Myrle(dyret), når hun laver ulykker ... hvilket er størstedelen af tiden. Og Supaya, når hun opfører sig ordentligt.

      Jep, et styks neurotiker her! o/ Bortset fra, når jeg virkelig fejler noget. HG plejer først at blive nervøs, når jeg IKKE er nervøs. c",) Synes nu godt, jeg må være lidt hypokonderisk og neurotisk, når jeg har haft blærebetændelse siden januar (havde symptomer allerede før da). Er SÅ træt af, de ikke kan give mig et eller andet, der bare slår det hele ned med hård hånd. ;/

      Slet
    2. Ej, hvor sødt(:
      Vores dyr herhjemme har kælenavne, og ofte kalder jeg dem for kælenavnene end navnene, selv når jeg taler med min søster i tlf, og når jeg siger noget, kan hun pludselig finde på at sige " Hvem er Gøjeren? Det er vores kat Simbas ene kælenavn.

      Jeg er altid nervøs, og hver gang jeg tror, der er noget, så fortæller Casper mig, jeg ikke fejler noget.
      Jeg tror selv, kattene og Fox(hunden) er syg nogle gange, hvor der ikke er noget.

      Jeg tror også, jeg lider af blærebetændelse, fordi det har jeg nogle gange flere gange om året, og det synes jeg er underligt. Men jeg lider af mavesmerter nu og synes, det føles som blærebetændelse nogle gange.
      Er underligt, de ikke bare kan give dig noget, hvor det går helt væk. Sådan noget medicin burde da findes:/?

      Slet
    3. Jep, det er MEGET belastende. Har ikke tal på alle de penicillinkure, jeg har fået indeværende år. Og ved godt, lægehusene ikke må blive ved at give penicillin, men så må de jo sende mig videre i systemet - hvilket de heller ikke gør. Ville ønske, de ville give mig Nitrofurantoin fast. Det fik jeg gennem et år som barn, fordi betændelsen blussede op hver gang jeg stoppede. Lige nu er jeg gået i 'fornærmet'-mode og prøver at lade som om, jeg ikke er syg. Det kan da for pokker heller ikke blive ved. Er bare lettere nervøs for, mine nyrer ender med at tage skade.

      Hvis du er i tvivl om, hvorvidt du har blærebetændelse, kan du købe nogle urinstix og tjekke selv. Kan købes på apoteket eller f.eks. her: http://www.medshop.dk/index.php?cPath=96_47

      Men lægehuset skal også tjekke, hvis du kommer ned med en prøve. Vær dog obs. på at testen kan godt være falsk negativ. Har et par gange haft tests uden leukocytter, men alligevel haft bakterier, når de dyrkede prøven. Hvis du er blevet ramt er tranebærkapsler (eller saft, hvis man kan få det ned) og æblecidereddike-kapsler gode. Begge dele er også godt forebyggende.

      Slet
  2. Åh åhh... venter i åndeløs spænding på fortsættelsen. Altså... mon du kan skaffe den der lagernøgle?!? Og hvad skete der lige for udbryderkongen?
    Venter.... utålmodigt ; )
    /Liv

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, udbryderkongen fik vist et 'Myrlitisk' anfald. Har åbenbart døv kat, der er ekspert i at gå på listepoter! I dag var det Cleos tur. Hun har ellers på intet tidspunkt vist interesse for at komme ud ... Men i dag nåede HG kun lige at gribe hende i bagbenene, før hun tog flugten. (Mental note: Få SÅ lavet det gitter til vinduerne!). Skal nok forsøge ikke at holde jer i spænding for længe - men bli'r muligvis nødt til at lade jer vente til i morgen. :)

      Slet

Tak for din kommentar. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...