søndag den 26. maj 2013

Bøgerne i kufferten

En af de ting, der har fyldt mest i kufferten, når jeg skulle på ferie, har hele mit liv været dette ene: Bøger! Min evige frygt for at løbe tør for læsestof, gør hvert år, jeg panikker og pakker et halvt bibliotek. Det er virkelig en skræk, for læsningen er vigtig for mig. Det er afslapningen, når jeg kommer i seng om aftenen; det er underholdningen, der slår ventetiden ihjel, mens man er on the road; det er vigtigt!


Det skorter aldrig på ønsker til, hvad der skal med i kufferten af titler. Derefter kommer det an på, hvad biblioteket har hjemme og hvad der er plads til i bagagen.

I år har biblioteket gjort det meget let for mig, da det var begrænset, hvad de havde hjemme; kun fire ud af 21 ønsker havde de hjemme. Så det er blevet til:

* "Fluernes herre" af William Golding. En bog, jeg ikke har læst siden jeg var 14! En bog om en flok engelske skoledrenge, der strander på en øde ø under en atomkrig og nu skal forsøge at skabe deres eget demokratiske samfund. William Golding vandt forøvrigt Nobelprisen i 1983.

* "Farven Lilla" af Alice Walker. Jeg har set filmen med Whoopi Goldberg flere gange - og tror også, den har været nævnt på bloggen - men jeg har aldrig fået læst bogen. Jeg mener dog altid, man både skal læse bogen og se filmen ... og som regel er bogen bedst.

* "Stegte grønne tomater" af Fannie Flagg. Også her har jeg kun set filmen, som er intet mindre end fantastisk!

* "Hulernes sang" af Jean M. Auel. Den eneste af de seks bøger i serien om Jordens børn, jeg ikke har fået læst endnu.


Som en slags reserve har jeg også endnu en genlæsning med: Jette A. Kaarsbøls "Din næstes hus", som er min mors privateje og derfor ikke haster med at få læst.


Selvom jeg ved, det er ren utopi, jeg når at læse dem alle, har jeg ikke kunnet lade være med at slæbe dem med. :)

Har du en kommentar til valget af litteratur eller en mening om en (eller flere) af bøgerne, må du meget gerne smide en kommentar. :)

3 kommentarer:

  1. Når jeg rejser frygter jeg også altid at jeg løber tør for bøger, fordi det ville være frygeligt hvis jeg pludselig ikke havde mere at læse i. :) Men jeg har altid alt for mange med når jeg besøger min mor, fordi får ikke læst så meget som jeg troede, men bøger er altid det jeg pakker først. :D plus mine piller.

    SvarSlet
  2. Glæd dig til Hulernes Sang, den har jeg lige læst for for første gang. Eller rettere Hørt på lydbog. Jeg er jo gået over til lydbøger...... Måske skulle jeg overveje at læse/høre Fluernes Herre igen. Har heller ikke læst den siden skoletiden :-)

    Sanne

    SvarSlet
  3. Man skal ALTID læse bogen først, før man ser filmen. Det er min regel. ;) Netop fordi bogen for det meste er bedst, og at det er ens egne billeder man danner sig, det gør læseoplevelsen meget bedre (selvfølgelig kan man så blive skuffet af filmen, men hellere det).

    Jeg har det på samme måde, at jeg er bange for at løbe tør for læsestof i ferien. :D Jeg elsker at læse, især når jeg har tid og ikke føler at der er noget andet jeg hellere burde foretage mig.. :))

    Knus<3
    resofikka.blogspot.dk

    SvarSlet

Tak for din kommentar. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...