torsdag den 6. februar 2014

Dagens dumhed

Jeg har - no surprise - en lang liste med bøger, som jeg virkelig, brændende ønsker mig. Og i dag faldt jeg altså i. Big time! Ja, jeg har simpelthen haft et frygteligt uheld ... af den dyre slags. Er - helt uden egen vilje må jeg understrege - kommet til at købe en længe ønsket bog til mig selv. Jeg regner selvfølgelig med at kæresten er yderst forstående og overbærende. Jeg MÅ jo have noget at læse i disse dage, hvor jeg er sengeliggende (naturligvis rammer jeg ikke lavmålet og bruger medynk som våben for at opnå mine mål!).

Genstanden for mine drømme (og snart i mit eje) er: 


Anne of Green Gables har længe været et ønske og for tiden er der gået lidt barndom i den; jeg læser mange børne- og ungdomsbøger. Jeg mener aldrig, man bliver for gammel til den slags litteratur og da jeg køber den på engelsk, bliver jeg alligevel lidt udfordret, da jeg bestemt ikke har samme sprogøre for engelsk, som jeg har haft for tysk og italiensk.

Efter min mening BØR bøger altid læses på originalsproget om muligt. For tiden kværner jeg mig (bl.a.) gennem Harry Potter-Serien, som jeg aldrig har fået begyndt på før nu. Da HG købte en samling på dansk, lægger jeg dog ud med det, men senere skal jeg KLART have læst originalerne.

Andre bøger på listen (som jeg aldrig har fået læst), som jeg bare venter på at få råd til er, blandt mange, "The wind in the willows", "Winnie The Pooh" (den samlede udgave), "Alice's adventures in Wonderland", "Jane Eyre" og mange, mange, mange andre! Den danske udgave af Peter Plys har jeg naturligvis tilbragt mange dejlige timer med, men desværre har jeg aldrig haft fornøjelsen af at gæste hans engelske univers.


Herover er den danske Harry Potter-samling (selvom titlen kunne være misvisende), som jeg pt. gnasker mig igennem. Jeg nyder hver side og elsker Hogwarts' fortryllende univers. Til min næste fødselsdag, modtager jeg kun lykønskninger via postugler! ;)


Men hvad mener du? Hvilke klassikere (børne- såvel som ungdoms- og voksenbøger) skal man bare ikke gå glip af?

5 kommentarer:

  1. Har lige læst guds blinde øje og du blev træl, igen. Læste den i folkeskolen og den var en af min mormors farvoritter da hun var ung :-)
    Næste gang jeg skal låne en ungdomsbog skal det være i morgen, da krigen brød ud.
    / Jeanet

    SvarSlet
  2. Du må endelig ikke gå glip af "Little House on the Prarie" serien, af Laura Ingalls Wilder. Bøgerne har ikke meget tilfælles med den, fæle, tv-serie af samme navn. Læste dem for cirka 10. gang i sommers.

    SvarSlet
    Svar
    1. Åhh ja den er jeg da også nød til at læse igen :-)

      Slet
    2. Ork, de fleste ejer jeg allerede og en stor del af serien er læst. :) Også bøger, der kan noget og som du siger, Mie, miles away fra serien!

      Slet
  3. Den bog er så fantastisk fin - og udgaven er vidunderligt smuk!

    SvarSlet

Tak for din kommentar. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...